Google heeft tijdens de Mobile World Conference in Barcelona Flutter 1.2 aangekondigd. Flutter 1.2 is de eerstvolgende stable release van Flutter na de lancering van 1.0 in december 2018. Wat is er gebeurd met versie 1.1? Dat was een beta release door de vaste beta releases die het Flutter team hanteert.
Flutter 1.2 bevat vele verbeteringen op het gebied van performance en visuele afwerkingen van widgets.
Daarnaast biedt Flutter 1.2 nieuwe tools voor developers. Deze web-based tools zorgen ervoor dat developers, ongeacht in welke IDE ze ontwikkelen, dezelfde tools kunnen gebruiken. De web-based tools bestaan uit;
Een widget inspector. Hiermee kan je de hele structuur van je app bestuderen.
Een tijdlijn. Hiermee zie je per frame hoe je app wordt opgebouwd en kan je achterhalen wat ervoor zorgt dat je app vertragingen oploopt
Een source-level debugger. Dit kan je gebruiken om tijdens het doorlopen van de app je code te debuggen.
Een log view. Hiermee zie je een overzicht van logs vanuit je app.
Samen met Flutter 1.2 heeft Google ook Dart 2.2 aangekondigd. Naast het verbeteren en het versnellen van de AOT compileren, biedt Dart 2.2 ook Set literals aan. Voorheen bood Dart alleen de mogelijkheid om literals aan te maken voor Map en List objecten. Nu kan dat ook gedaan worden voor Sets.
Voorheen was het alleen beschikbaar voor Android Studio. Later kwam er een plugin voor Visual Studio Code. En nu apart beschikbaar als een web-based tool. De widget inspector helpt bij het bestuderen en diagnosticeren van je Flutter app. Zo kun je op widgets klikken en de eigenschappen van widgets bekijken.
Misschien wel de meest belangrijke van de nieuw aangekondigde tools. De tijdlijn biedt een overzicht hoe de frames worden weergegeven. Hierbij wordt duidelijk getoond hoe deze worden opgebouwd en hoe dat duurt.
Voor de beste app-ervaring dienen de frames onder de 16ms gebouwd te worden. Hierbij wordt de tijd gedeeld door de GPU en de CPU. Beide moeten hun werk per frame onder 8ms gedaan krijgen. Wanneer een van de twee zich hier niet aan houdt, dan zal er een vertraging zichtbaar zijn in de app. Dit zal in de tijdlijn worden weergegeven met rode vlakken. Wanneer de GPU en CPU hun werk wel binnen de 8ms uitvoeren, dan zal dat met groene en blauwe vlakken worden aangeduid.
Door op het frame te klikken wordt er meer duidelijkheid gegeven over de opbouw van het frame. Van boven naar beneden wordt weergegeven welke actie gestart wordt. Dit wordt voor zowel de CPU als de GPU weergegeven.
Als laatst is er een derde venster dat nog niet veel doet. Het geeft nu alleen de naam en de duur van een event weer. Dit zal in de komende versies verder uitgewerkt worden.
In het log-scherm worden logs getoond die de app genereert. Zo worden logs getoond uit de garbage collection, het Flutter framework en de logs die je als ontwikkelaar zelf kan schrijven.
Een fijne toevoeging is het loggen van de http calls die je in de app doet. Hiervoor dien je een preview versie van de logs package te gebruiken in je app. Zodra je dit hebt gedaan, dan zullen de https calls ook worden weergegeven in het log scherm.
De source-level debugger is alleen een nuttige toevoeging als je de app niet start vanuit Android Studio of Visual Studio Code. Doe je dit namelijk wel, dan is de optie uitgeschakeld.
De source-level debugger biedt namelijk dezelfde functionaliteiten zoals Android Studio of Visual Studio Code. Zo kan je breakpoints in je code zetten en stap voor stap door je code lopen.
Neem gerust contact met ons op! Wij reageren op werkdagen binnen 24 uur.